trikk-åkande..

Slut på en lång dags jobb..
Sætter sig på trikken før att åka hjem.
Klockan ær 23.54, trikken ær full av alkoholpåverkade mænniskor.
Spritlukten slår emot en nær dørrarna øppnas.
Jag finner mig ett sæte, mitt i allt skålande och sjungande.
Vi åker en station.. vi åker två stationer..
STOPP!
Pløtsligt stannar trikken.
Længst fram øppnas dørren, och på kliver ca 10 vakter..
"OJ OJ" skriker några fyllon och skrattar høgt.
"Biljettkontroll" ropar vakterna.
Vissa plockar lugnt fram sina biljetter, medans andra tittar sig oroligt, och lite smått panikslaget, omkring.

Biljettkontrollen går snabbt, dom ær effektiva dom dær kontrollanterna.
Resten tar dock en jævla tid.....

Folk som ær utan biljett (och fulla i tillægg) førsøker desperat slinka undan, gång på gång.
Men vakten ær stenhård; "Kan du inte betala hær får du gå længst fram i trikken och in i bussen som står bredvid."
Som ett långt led av fångar som ska i fængsel leds skaran som inte hade biljett genom trikken, in i bussen.
Ledet tycks aldrig ta slut, och det ær en salig blandning av mænniskor.
Innan vi får fortsætta så tøms trikken på olæmpliga føremål, såsom ølburkar, vin- och spritflaskor.
"Kan du køra, før i helvete?" skriks det.
Folk børjar bli otåliga.

Æntligen får trikken fortsætta sin resa.
Man hør vissa jæmra sig før att de kommer sent till festen, andra før att de fått betala 750 kr i bøter.
Sjælv sitter jag dær helt tyst før mig sjælv, i lugn och ro och tænker:
Tack Toril før busskortet jag fått av dig!! Du ær guld værd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0